شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

خوردن قارچ در بارداري مفيد است يا ضرر دارد!

۷ بازديد

شايد در ابتدا كمي عجيب به نظر برسد اما وقتي باردار مي شويد تعدادي از خوراكي هايي كه تاكنون به راحتي مصرف مي كرديد برايتان ممنوع خواهد بود. اما خوشبختانه اين ممنوعيت درمورد خوردن قارچ در بارداري وجود ندارد. در اين متن قصد داريم درمورد فوايد و نكات مربوط به مصرف قارچ در بارداري با شما گفت و گو كنيم بنابراين با ما همراه باشيد.  

 

شركت سپيد مزرعه صحرا

 

بسياري از مردم از قارچ در آشپزي و به خصوص در تهيه سوپ، پيتزا و انواع سالاد استفاده كرده و يا آن را در كنار وعده هاي غذايي مختلفي مانند برنج و خوش كاري مرغ سرو مي كنند. ولي آيا مصرف قارچ در دوران بارداري ايمن است؟ پاسخ اين سوال مثبت است. بنابراين چنانچه ميل وافري به خوردن قارچ در بارداري داريد بايد بدانيد كه هيچ دليلي براي منع مصرف آن در اين دوران وجود ندارد. ولي با اين حال بايد در انتخاب انواع خوراكي و مناسب آن نهايت دقت را به عمل آورده و از مصرف قارچ هاي خام خودداري كنيد. همچنين به ياد داشته باشيد كه جنين براي رشد خود كاملا به مواد غذايي مادر متكي است به همين علت بايد به نوع تغذيه خود در اين دوران توجه كافي داشته باشيد.

 

 آيا خوردن قارچ در بارداري ضرر دارد؟

بله مصرف قارچ در دوران بارداري كاملا ايمن است. در واقع تنها مساله در مورد قارچ ها مكان رشد آنها است. همانطور كه مي دانيم قارچ ها عمدتا در خاك و بر روي گياهان و مواد آلي در حال فساد يافت مي شوند. به همين علت مصرف قارچ هاي خام به دليل خطر دارا بودن تركيبات سرطان زا ايمن نيست. ولي با اين حال پختن و خشك كردن از جمله روش هاي متداول و شناخته شده اي هستند كه به خنثي كردن اثرات سرطان زاي قارچ كمك كرده و مصرف آنها را به اين شكل كاملا ايمن و بي خطر مي سازند.

 

 آيا خوردن قارچ در بارداري مفيد است؟

قارچ منعي سرشار از ويتامين D، ويتامين B، آهن و آنتي اكسيدان ها به شمار رفته و مصرف آن در دوران بارداري با فوائد بسياري بر مادر و جنين همراه است كه در ادامه به مهمترين آنها اشاره مي شود:

ويتامين B: قارچ حاوي مقادير بسيار زيادي از ويتامين هاي گروه B است، كه باعث افزايش سلامت پوست و بهبود عملكرد سيستم گوارش و مغز و اعصاب مي شود. علاوه بر آن مصرف ويتامين هاي گروه B در آزاد كردن انرژي از مواد غذايي مصرفي مورد نياز است.

  • ريبوفلاوين يا ويتامين B2 از جمله ويتامين هاي موجود در قارچ است كه در رشد و تقويت استخوان ها و ماهيچه هاي جنين بسيار موثر است.
  • مصرف قارچ احساس خستگي كه از عوارض شايع سه ماهه اول بارداري است را در مادران باردار كاهش مي دهد.
  • قارچ شيتاكه غني از اسيد پانتوتنيك يا ويتامين B5 است كه در پيشگيري از مشكلات گوارشي نقش بسيار موثري دارد.
  • تيامين و نياسين ويتامين هاي B1 و B3 موجود در قارچ سبب بهبود عملكرد مغز و سيستم عصبي مركزي مي شوند.

ويتامين D: قارچ ها از غني ترين منابع ويتامين D به شمار مي روند. بر همين اساس مصرف آنها در دوران بارداري از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

  • ويتامين D ميزان جذب كلسيم از روده را افزايش داده و از اين طريق به استحكام دندان ها و استخوان هاي جنين در حال رشد كمك مي كند. بنابراين تا حد امكان خوردن قارچ در بارداري را به طور منظم در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد. يك فنجان قارچ ژاپني شيتاكه حاوي 6/12 واحد ويتامين D است كه اين ميزان به ندرت در ساير مواد غذايي يافت مي شود.

آهن: عنصر آهن مهمترين بخش تشكيل دهنده هموگلوبين است و قارچ حاوي مقادير فراواني از آهن است.

در دوران بارداري به منظور افزايش سطح هموگلوبين خون كه وظيفه حمل اكسيژن به سلولهاي بدن را بر عهده دارد، مصرف غذاهاي غني از آهن در مادران باردار اهميت فزاينده اي مي يابد. يك فنجان قارچ مورل حاوي 8 ميلي گرم آهن است كه با مصرف آن مي توانيد به نگراني خود در مورد ابتلا به كم خوني در اين دوران پايان ببخشيد.

پروتئين و فيبر: قارچ ها همچنين منابع بسيار خوبي از پروتئين و فيبر به شمار مي روند.

  • پروتئين در روند شكل گيري اندام هاي جنين بسيار ضروري است و قارچ منبعي غني از پروتئين به شمار مي رود. علاوه بر آن مادران بارداري كه در رژيم غذايي گياهخواري به سر مي برند با مصرف اين ماده غذايي منحصر به فرد مي توانند به راحتي پروتئين مورد نياز خود را در اين دوران تامين كنند.
  • مصرف قارچ در مادران باردار در پيشگيري از خستگي و فعال نگه داشتن بدن در اين دوران نقش بسيار موثري دارد. علاوه بر آن قارچ حاوي مقادير بسيار زيادي از فيبر بوده و مصرف آن شما را از ابتلا به مشكلات گوارشي ناخوشايندي نظير يبوست و نفخ كه از عوارض شايع دوران بارداري به شمار مي روند محافظت مي كند.

آنتي اكسيدان: قارچ ها همچنين منبع خوبي از آنتي اكسيدان هاي ضروري براي بدن هستند.

  • سلنيوم و ارگوتيونين، آنتي اكسيدان هاي قوي موجود در قارچ از بدن شما در برابر اثرات زيانبار راديكال هاي آزاد محافظت كرده و از اين راه باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شوند. اين مساله نيز به نوبه خود به شما كمك مي كند كه در طول نه ماه بارداري از ابتلا به بيماري ها و عوارض شايع اين دوران در امان باشيد.
  • علاوه بر آن قارچ منبعي سرشار از مواد معدني مهمي نظير پتاسيم، زينك و سلنيوم به شمار مي رود كه در رشد و تكامل جنين نقش بسيار موثري دارند.

 احتياط درمورد خوردن قارچ در بارداري

قارچ در ليست موادغذايي ممنوعه دوران بارداري قرار ندارد. ولي با اين حال در صورت تصميم به گنجاندن آن در برنامه غذايي خود بايد به منظور ايمني بيشتر نكات مهم زير را به خاطر سپرده و رعايت كنيد:

  • همه قارچ ها براي مصرف ايمن نيستند. زيرا برخي از آنها سمي بوده و مصرف آنها مي تواند به سلامت مادر و جنين در اين دوران آسيب برساند. بنابراين در هنگام انتخاب قارچ مصرفي خود كاملا احتياط كرده و از خريد قارچ هاي وحشي يا جادويي به دليل دارا بودن تركيبات سمي خودداري كنيد. قارچ هاي جادويي يا مجيك مشروم حاوي سيلوسايبين مي باشند. بر همين اساس پزشكان به مادران باردار و همچنين مادراني كه در دوران شيردهي به سر مي برند توصيه مي كنند كه از مصرف اين قارچ ها به دليل تركيبات شيميايي موجود در آن خودداري كنند. علاوه بر آن نبايد در دوران بارداري شخصا اقدام به جمع آوري يا چيدن قارچ هاي وحشي كنيد زيرا به دليل شباهت بسيار زياد، تشخيص انواع سمي و غيرسمي آن از هم بسيار دشوار و گيج كننده بوده و ممكن است در انتخاب دچار اشتباه شويد.
  • فقط انواع تازه قارچ را براي مصرف انتخاب كنيد. اين قارچ ها مي توانيد از فروشگاهها و سوپرماركتها به راحتي تهيه كنيد.
  • هنگام خريد قارچ به تاريخ توليد و انقضاء مندرج بر روي محصول دقت كنيد.
  • توصيه مي شود در دوران بارداري قارچ را به صورت كاملا تازه مصرف كنيد. پيش از مصرف آنها را با دقت شسته و به خوبي بپزيد. مصرف قارچ پخته نسبت به خوردن قارچ خام در بارداري ايمن تر بوده و ويتامين ها و املاح معدني مورد نياز بدن در اين دوران را تامين مي كند.
  • انواع قارچ هاي دارويي مانند شيتاكه و ميتاكه، حاوي مقادير فراواني از بتاگلوكان بوده و باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شوند. به همين علت مصرف آنها به دليل ارزش غذايي بالا به مادران باردار توصيه مي شود. ضمن آنكه مصرف اين قارچ ها در پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان ها نيز بسيار موثر است.

مصرف قارچ باعث افزايش سطح انرژي شما شده و براي جنين در حال رشدتان يك منبع غذايي عالي به شمار مي رود. بنابراين براي استفاده از خواص و مزاياي فراوان قارچ آن را به طور منظم در برنامه غذايي خود بگنجانيد. قارچ ها منابع غذايي لذيذ و خوشمزه اي بوده و شيوه طبخ ساده اي دارند. مي توانيد براي يافتن دستورهاي جالب تهيه غذا با قارچ سري به سايت هاي اينترنت بزنيد. به اين ترتيب علاوه بر آنكه خود از طعم دلپذير آن لذت مي بريد جنينتان نيز از مواد مغذي موجود در آن بهره مند خواهد شد.

مانند هميشه به خاطر داشته باشيد كه در صورت داشتن هر نوع سوال يا نگراني درمورد خوردن قارچ در بارداري حتما با پزشك خود مشورت كنيد. به هر حال بارداري دوراني است كه مي توانيد همچنان به خوردن غذاهاي مورد علاقه خود( البته مشروط بر رعايت جوانب احتياط ) ادامه دهيد... بنابراين از دوران بارداري خود نهايت لذت را ببريد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.