شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

سير تا پياز پرورش قارچ - سالن داري

۷ بازديد

سير تا پياز پرورش قارچ - سالن داري

 

 

كيسه كمپوست قارچ

 

سالن داري

در روش هاي قديمي كمپوست در كيسه هاي پلاستيكي استوانه اي به وزن حدود ۱۳ تا ۱۵ كيلو گرم ريخته مي شد. پس از اضافه نمودن بذر به كمپوست و انتقال كيسه هاي كمپوست به سالن و چيدن آنها در بين طبقات قفسه بندي، لازم است در كيسه ها باز شود و روي كيسه هاي كمپوست را با باز كردن تكه هاي كمپوست از هم افشان و خار كرده و به نحوي كه تحدب و تقعري نداشته باشد روي آنها صاف شود و ۱۰ درصد از بذر كمكي اضافه گردد. لازم است پس از پاشيدن بذر كمكي با حركت انگشتان دست، در لايه سطحي كمپوست، بذر را به عمق 2 سانتيمتري كمپوست انتقال دهيم. لزوم مرتب نمودن لايه سطحي كمپوست به واسطه فشرده شدن و نامرتب شدن كيسه هاي كمپوست در طي مراحل انتقال آنها به سالن است.يك سالن دار مي بايست از انجام تمام كارها و عملياتي كه قرار است در هر يك از مراحلسالن داري صورت مي پذيرد اطلاع كامل داشته باشد. سالن دار بايد از نحوه كار و عملكردتمام دستگاه ها در سالن با اطلاع باشد. بهتر است وي علاوه بر اطلاعات ذكر شده، آمار و اطلاعات دقيقي نيز درباره تعداد كيسه كمپوست در سالن، تاريخ ورود آنها به سالن و تاريخ شروع باردهي داشته باشد. ترجيحا لازم است اين كار با يادداشت برداري همراه باشد.

 

 

ميسيليوم قارچ

فراهم آوردن شرايط مطلوب زيست محيطي

در دوره رشد ميسليوم (دو هفته اول) بسته به گونه بدر (سرما دوست يا گرما دوست بودن آن)، دماي بستر (دماي درون كمپوست) حدود بين ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتيگراد، رطوبت سالن حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد و دماي سالن تابعي از دماي بستر حدودا ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتيگراد است. در واقع در چهارده روز اول رشد ميسليوم در كمپوست، دماي بستر بايد حدود ۲۳، ۲4و ۲۵ درجه سانتيگراد باشد كه بسته به فصل، دماي سالن را تابع قرار ميدهيم مثلا در تابستان ممكن است اگر دماي بستر ۲۶ درجه سانتيگراد باشد، دماي سالن را روي ۲۰ درجه سانتيگراد تنظيم نماييم و با در زمستان اگر دماي بستر ۲۶ درجه سانتيگراد باشد دماي سالن ۲۷ درجه سانتيگراد باشد. متذكر مي شود دماي 10درجه سانتيگراد، باعث توقف يا كم شدن رشد و دماي ۳۵ درجه سانتيگراد، باعث مرگ بسياري از ميسليوم ها مي شود. غلظت دي اكسيد كربن سالن بين ۳۰۰۰ تا 6000 و به طور معمول 5000 پي پي ام (5/0 درصد) مي باشد، بنابراين تهويه، تابع مقدار دي اكسيد كرين است كه در صورت افزايش اين مقدار، تهويه صورت مي پذيرد. بسته به نياز، تهويه هر ۱۲ ساعت يكبار و تابع مقدار دي اكسيد كربن مي باشد. در واقع در طول دوران رشد ميسليوم، احتياج به ورود هواي تازه نيست، لذا با يك تا دو بار تهويه در روز حجم مناسبي از گازهايي غير از دي اكسيد كربن كه براي رشد ميسليوم لازم است از سالن خارج مي گردد. اصولا در طول دوران ريسه دواني، گاز دي اكسيد كرين از كمپوست خارج و گرماي آن به كمپوست وارد مي شود. اين در حالي است كه اگر در مراحل قبلي تخمير كمپوست به طور كامل صورت نگرفته باشد دماي كمپوست در اين مرحله با كمترين تنش به شدت بالا مي رود. بهتر است (به ويژه در اوج سرماي زمستان و اوج گرماي تابستان)قبل از ورود كمپوست به سالن، دماي سالن را به حدود ۲۳ درجه سانتيگراد رساند. اين كار باعث مي شود كه از وارد شدن شوك حرارتي به كمپوست ها جلوگيري شود. لازم است كيسه هاي كمپوست را به نحوي روي قفسه ها چيد كه بين هر دو كمپوست در همه طرف يك تا دو سانتيمتر فضا وجود داشته باشد. اين كار به گردش هوا در سالن كمك مي كند، چرا كه اگر در بين قفسه ها، فضاي عبور هوا بسته باشد به نوعي گردش مناسب هوا با اشكال مواجه خواهد شد پرونده شرايط دمايي كه از قبل آماده نموده ايم به نوعي ما را در فراهم نمودن بهتر شرايط سالن ياري خواهد كرد. بهتر است با هماهنگي با مركز هواشناسي، پرونده سالانه دماي هوا،دماي سايه، رطوبت نسبي و ميانگين دماي ماه و فصل را تهيه نماييم غالبا در فصل معتدل كنترل دما مشكل تر است. در فصل گرم معمولا با مشكل قطع برق،سوختن موتورهاي كولر، فن، رطوبت ساز با هواسازها مواجه خواهيم بود. بهتر است در دو ماه تير و مرداد، واحد توليدي با كاهش توليد تا حد ممكن به كار توليد ادامه دهد. اصولا از پانزدهم اسفند تا پانزدهم ارديبهشت ماه و از پانزدهم شهريور تا پانزدهم آبان ماه هر سال شديد با نوسان دما مواجه خواهيم بود كه در مجموع در اين چند ماه كنترل دما مشكل تر خواهد بود و ممكن است در طي شبانه روز براي كنترل دما به وسايل سرمايشي و گرمايشي بهطور همزمان نياز داشته باشيم.لازم است در چهارده روز اول رشد ميسليوم، جلوي ورود جريان هواي خشك با بيش از حد مرطوب به سالن را گرفت چرا كه با تبخير و ميعان شديد، باعث نوسان رطوبت در درون كيسه هاي پلاستيك شده كه بعدها مشكل ساز مي شود. بنابراين بهتر است در فصول گرم از باد خنك و غير مرطوب (كولر، سرماساز) و در فصول سرد از باد گرم غير مرطوب (مثل حرارت گرماساز، شوفاژ) استفاده نماييم.

بازرسي كيسه هاي كمپوست     

بهتر است سالن دار، در روز و نيز در شب با نور زرد تابش چراغ قوه پرنور، به بازرسي سالن و كمپوست ها بپردازد چرا كه رنگ كپك ها مثل كپك سبز جنگلي، كبك سبز زيتوني وغيره در شب مشخص تر است (اين عمل را در مورد سالن داري قارچ صدفي هم توصيهمي كنند. در حين بازرسي و با دقت و تمركز با استفاده از ذره بين حتي مي توان به وجود كنه وبقيه آفات نيز پي برد. بديهي است در اين حالت با مشاهده اولين موارد اشكال مي توان درسريع ترين زمان به مقابله پرداخت. در روز نيز با استفاده از ذره بين مي توان با دقت بيشتر به بازرسي درون كمپوست ها پرداخت .

 

اگه تا اينجا از مطالبمون خوشتون اومده ميتونيد با مراجعه به اينجا از بقيه مقالات سايت ما هم بهره ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.