كمپوست ارگانيك چيست؟

مشاوره كشت قارچ

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

كمپوست ارگانيك چيست؟

۶ بازديد

كمپوست سازي، فرآيند استفاده از ميكروارگانيسم‌ها براي پوساندن مواد ارگانيك با يك روش كنترل شده در حضور اكسيژن است.

كمپوست ارگانيك چيست؟

شما مي‌توانيد كمپوست ارگانيك خود را با ساختن يك كپه بر روي زمين و پوشاندن آن (براي حفظ گرما و رطوبت) درست كنيد. اگر مي‌خواهيد يك فضاي محصور درست كنيد، مي‌توانيد از يك سطل استفاده كنيد. بهترين حالت اين است كه ظرفي را به‌كار ببريد كه دربسته باشد و هيچ سوراخ و شكافي نداشته باشد . جايي را انتخاب كنيد كه حداقل چند متر دور از ساختمان باشد. بهترين نقطه جايي آفتابگير در باغچه است .

مواد لازم

بهترين نوع كمپوست، تركيب محتويات سبز و قهوه‌اي به ميزان مساوي است. محتويات سبز براي كمپوست سازي عبارتند از كود، فرآورده‌هاي جانبي محصولات زراعي، پوست ميوه‌ها و خرده علف است. محتويات قهوه‌اي مي‌تواند شامل برگ، كاه، خرده چوب، كاغذ باطله، مقوا و خاك اره باشد.

از افزودن موادي مثل گوشت، مواد لبني، غذاي پخته و مدفوع سگ و گربه اجتناب كنيد زيرا مي‌توانند باعث جذب حشرات موذي بشوند. از افزودن گياهاني كه دچار پوسيدگي ريشه يا بيماري‌هاي ناشي از خاك هستند، خودداري كنيد. ممكن است اين بيماري‌ها حتي پس از اينكه كمپوست آماده شد هم به گياهان سالم منتقل شود .

فرآيند ساخت كمپوست

تركيبي از مقادير مساوي مواد سبز و قهوه‌اي را در يك سطل بريزيد. اين مخلوط بايد حداقل 60 سانتي متر ارتفاع داشته باشد. حتي كپه بزرگتر بهتر است. اين كار كمك مي‌كند كه رطوبت و گرما بهتر حفظ شود. مواد را كاملا با هم مخلوط كنيد و در ضمن مخلوط كردن به آن آب بپاشيد. در طي زمان كه ميكروب‌ها شروع به كار مي‌كنند، كمپوست گرم مي‌شود. با يك چنگك هر چند هفته يك بار اين كمپوست را زير و رو كنيد. وقتي كه اين مخلوط ديگر گرم‌تر نشد، به هم زدن اين توده را متوقف كنيد و آن را به حال خود رها كنيد. هميشه مطمئن شويد كه اين كپه، مرطوب و هوادهي شده باشد. زير و رو كردن باعث هوادهي به كمپوست مي‌شود .

آماده شدن كمپوست ارگانيك مي‌تواند از شش هفته تا يك سال به طول انجامد. نتيجه نهايي، يك ماده متراكم، قهوه‌اي تيره و خاك مانند است كه بوي خوبي دارد. براي كسب بهترين نتيجه اجازه دهيد كمپوست چند ماه پيش از استفاده كاملا جا بيفتد .

نكته: پيشنهاد مي‌شود براي سرعت بخشيدن به فرآيند كمپوست سازي، همه مواد را پيش از افزودن به كپه خود خرد كنيد و كپه را مرتبا زير و رو كنيد.

مزايا

اين كمپوست مثل كود عمل مي‌كند و مواد مغذي لازم را كه به رشد گياهان كمك مي‌كند در اختيار آنها مي‌گذارد . به گياهان كمك مي‌كند كه دربرابر بيماري‌ها و آفات مقاومت كنند . سموم را در خاك تجزيه و بافت خاك را تقويت مي‌كند . از آنجا كه هوموس زيادي دارد، حاصلخيزي خاك و ساختار آن را بهبود مي‌بخشد. هوموس همچنين در حفظ آب كمك مي‌كند . از مواد دور ريختني براي تقويت خاك استفاده مي‌شود. همچنين به كاهش حجم زباله‌ها كمك مي‌كند . پول خود را پس‌انداز مي‌كنيد زيرا نياز گياهان به آفت كش‌ها و كودهاي شيميايي را كاهش مي‌دهد مواد مغذي مهمي دارد كه در كودهاي شيميايي يافت نمي‌شود . مي‌تواند به عنوان مالچ استفاده شود يا در جلوگيري از رشد علف‌هاي هرز و كاهش آبياري مورد نياز كمك كند . به عايق شدن خاك كمك مي‌كند . در مقايسه با تجزيه سريع كودهاي شيميايي، مواد مغذي را به تدريج در اختيار گياه مي‌گذارد . به تخلخل خاك كمك مي‌كند و حجم خاك را با افزودن هوموس و مواد مغذي ارگانيك، بيشتر مي‌كند.

نكته: روش‌هاي بسياري براي درست كردن كمپوست وجود دارد: از كپه كردن مواد در حياط پشتي خانه تا درست كردن ورمي كمپوست در زيرزمين خانه. خود را به يك روش محدود نكنيد. روشي كه براي شما موثرتر است انتخاب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.