شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

نكات كليدي در پرورش قارچ

۳ بازديد

مهمترين نكته در پرورش قارچ استفاده از بستر كاشت مناسب مي باشد . رايج ترين بستر كاشت استفاده از كاه و كلش گندم و برنج است.
 
 

  قارچ در بستري از ضايعات كشاورزي پرورش مي يابد كه اين امر قيمت تمام شده آن را پايين آورده و اقشار كم درآمد جامعه توان خريداري آن را خواهند داشت  .   

  مهمترين نكته در پرورش قارچ استفاده از بستر كاشت  مناسب مي باشد :

 

1.بقاياي غلات شامل كاه و كلش گندم و برنج  
2.برگ خرما، با گاس نيشكر، شاخه هاي آفتابگردان 
3.بقاياي حاصل از فرآيند دادنه هاي روغني

البته رايج ترين ضايعات استفاده از كاه و كلش گندم و برنج است.


مواد زائد (كاه و كلش گندم و …) بايد بعد از برداشت و قبل از بسته بندي خشك شوند يعني حداقل رطوبت را داشته باشند. دور از باران و عوامل نامساعد جوي و نور مستقيم نگهداري شوند. دقت شود در انبار حتي يك بسته آلوده در بسته هاي سالم وجود نداشته باشد چون باعث توسعه آلودگي در انبار مي شود.  

 
محل پرورش بايد كاملاً تميز و بهداشتي باشد: 

از تابش مستقيم نور آفتاب به سالن پرورش بايستي جلوگيري شود و در واقع نوردهي ، مورد نياز فضاي كاشت بايستي نور معمولي اتاق (پنجره – لامپ) باشد. دماي بين ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتي گراد قابل قبول است. تهويه هوا روزي ۴ – ۵ بار حدود ۵ دقيقه انجام شود تا ضمن حفظ رطوبت از تجمع  co2 جلوگيري شود.


از پاشيدن آب بر روي كلاهك قارچ بايستي جلوگيري شود.
فواصل كاشت كيسه هاي پلاستيكي حاوي بسترهاي كاشت بر روي قفسه ها بايد ۳۰ سانتي متر باشد.   زمان برداشت قارچ قبل از برگشت لبه هاي قارچ به طرف بالا باشد.

 
شرايط سالن محل پرورش قارچ صدفي  :

سالن محل كشت بايد فاقد خلل و فرج زياد در كف، سقف و ديوارهاي اتاق باشد  .
براي هر ده متر مربع يك پنجره لازم است كه بايد مجهز به نوري باشد .  درب و پنجره و سقف محل كشت بايد كاملاً در برابر رطوبت حفظ شوند و برق سالن عايق بندي شود  .

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.